Problemen met het dichtritsen van het dekzeil; tips en tricks.
- Rits met beleid. Als je veel kracht nodig hebt om te ritsen, is dit een teken dat beide ritsdelen niet optimaal boven elkaar zitten. Het ritsen zou soepel moeten verlopen.
- Zorg dat je de tent goed opvouwt en je het doek goed naar binnen/ertussen duwt. Vooral geen hopen doek tussen de stokken; goed verder duwen. “Kaften als een boek”.
- De positie van de pees is erg belangrijk!
- Als de pees niet goed zit, merk je dat al bij het begin van het dichtritsen. Dan loopt de rits raar. Zorg dat de pees goed recht zit. De pees zit aan de voorkant van het dekzeil, waar hij aan de bak vastzit. Het is de “glijpin” aan de kant van de dissel. Je kunt dit naar links en rechts duwen en hem eventueel ook los van de bak halen. Als de pees verschoven is en niet goed in het midden zit; meer naar links of naar rechts dan gaat de rits een stuk moeilijker dicht. Links en rechts moet dus evenveel dekzeil aan de uiteinden uitsteken.
- Goed het zeil aantrekken, zodat er geen spanning op de rits staat.
- Handig is om, als het kan, met z’n tweeën het zeil dicht te ritsen, waarbij de één ritst en de ander het nog vast te ritsen deel strak naar elkaar trekt.
- Zorg dat beide ritsdelen “vlak” liggen; dus geen bobbels. Het helpt om aan het dekzeil te trekken. Trek voordat je gaat ritsen, het ritsdeel dat aan de wagenbak zit, zoveel mogelijk omhoog en klap de rand van het dekzeil omhoog, zodat hier ook de rits “bloot” komt te liggen. Je linkerhand kun je nu in het omhoog gevouwde dekzeil haken en naar links en omlaag trekken, om het dekzeil in de juiste positie te trekken, zodat de rits rechter komt en makkelijker dichtritst. Als de rits dicht is kun je de omgevouwen rand weer naar beneden vouwen.
- Het kan helpen om de pees bij het dichtritsen van de rechter kant meer naar rechts te verschuiven en bij de linker kant ritsen meer naar links te verschuiven. Speel hier een beetje mee.
Nattigheid in de tent
- Nattigheid kan komen door condens. Als het kouder wordt gaan binnen de kachels aan en geniet je lekker van een warmte ruimte. Maar door het warmteverschil met buiten kan er condens ontstaan in de tent (vaak als druppels aan het tentdoek van het dak) het kan nu misschien lijken alsof de tent lek is, maar dit is zeker niet het geval. Veeg de druppels met een (hand)doek droog en zorg dat je ventileert als je de kachel aanzet. Misschien niet aanlokkelijk om een raam/ ramen open te zetten als de kachel aanstaat, maar doe het toch maar en check nu halverwege de avond even of het tentdoek van het dak droog is aan de binnenkant; waarschijnlijk wel, anders nog wat meer ventileren.
- Als het een tijdje regent is het handig het tentdoek goed te checken:
- Haal wat spanning van het doek; door de stokken wat minder strak op te spannen als het lang regent. Nat tentdoek krimpt namelijk iets en zo kunnen de naden soms iets open gaan staan. Dus ook al heb je de tent al even staan en krijg je later een paar flinke buien; stel dan de verstelbare stokken in de tent wat anders af; speel er een beetje mee, naar gelang het resultaat.
- Kijk of er geen kuiltjes in het doek zit, waar water in kan blijven staan; even iets strakker trekken. Anders kan dit lekkage geven. Let wel niet te strak.
- De onderkant van de tent met haringen vastzetten/straktrekken, anders staat dat minder strak en kan er in de randjes onder de ramen vocht blijven staan en dat kan gaan lekken.
- Zorg dat het matras vrij van het tentdoek ligt.
Laden van de bagagebak
Let bij het vullen van de bak erop dat de bagageruimte goed gevuld is, zodat de inventaris niet gaat schuiven.
De eettafel en de twee verstelbare stoelen graag op de tent, onder het afdekzeil vervoeren. Indien je ze los in het bagageruim vervoert is er kans op beschadiging van deze spullen door schuiven en botsen tijdens het rijden.